Offertförfrågan

Kajsa är en av Widrikssons 36 C-chaufförer. Hon älskar att köra lastbil och gillar det sociala i arbetet, och att hamna i kluriga situationer ”mitt i smeten” ser hon som en stimulerande utmaning. Kajsa tycker att det känns roligt att vara kvinnlig chaufför i en mansdominerad bransch och önskar att fler tjejer skulle se det häftiga i att köra lastbil.

 

Kajsa Kågedal har arbetat på Widriksson i två omgångar, först i tio månader under 2022 och nu sedan i februari 2023. Innan hon började på Widriksson arbetade hon bland annat i restaurangbranschen och körde budbil med matvaror. Budbilsjobbet var en av anledningarna till att hon leddes in på jobbet som lastbilsförare. ”Förut körde jag lätt lastbil och det var så kul att jag bestämde mig för att ta släp- och lastbilskörkort också. Anledningen till att jag ville börja jobba för just Widriksson var att de kändes seriösa som arbetsgivare, vilket jag kan säga nu att de också är,” berättar Kajsa.

 

En vanlig arbetsdag för Kajsa börjar klockan fem på morgonen, då hon åker och hämtar dagens första släp. En vanlig last är olika sorters farligt avfall ”Att köra farligt avfall har inte direkt någon påverkan på själva körningen, däremot måste man se till att ha stenkoll på vikten och att skylta ordentligt” berättar Kajsa. IBC-behållare, en slags tank för vätska, är en annan vanlig last som Kajsa ofta kör. ”IBC:er kan vara lite krångliga att lossa eftersom de är så tunga, men det brukar inte vara några problem, det gäller bara att hålla koll,” förklarar hon.

 

Kajsa bor i Kallhäll utanför Stockholm, och där trivs hon bra. Det är nära till både natur och stad och på så vis en bra mix. På sin fritid, när Kajsa inte kör lastbil, umgås hon gärna med kompisar eller spenderar tid med sin hund, cockerspanieln Nilly.

 

Att vara kvinna i en mansdominerad bransch ser Kajsa mer som en motivation än något annat och hon tycker mycket om sitt jobb. ”Det är jättekul att köra lastbil, det ger mig en frihetskänsla och jag känner mig cool som kvinnlig förare. Fler tjejer borde inse hur kul det är att köra lastbil, dessutom vill företagen gärna ha fler kvinnor som kör, så det finns verkligen en lucka på arbetsmarknaden,” menar Kajsa. Förutom att hon tycker det är roligt att köra gillar Kajsa även den sociala aspekten av jobbet. ”Det är mycket mer socialt än vad man kan tro, jag har turen att ha både jättetrevliga kunder och kollegor,” berättar hon.

 

Som med alla jobb finns det vissa aspekter som är mer utmanade än andra. ”Något som ibland är lite krångligt är när man kommer till ett nytt ställe där det är trångt och man ska lasta av med släp. Då krävs det lite extra fokus,” berättar Kajsa. Att det är tajt om utrymme ibland är dock inget som Kajsa ser som negativt. ”Jag tycker om när det är lite trångt och händer grejer, jag gillar att få befinna mig mitt i smeten. Men jag tycker även om de lite längre och lugnare sträckorna, fast på ett helt annat sätt. De är mer rogivande,” förklarar Kajsa.