SFT Logistics väljer Widrikssons leveransplattform för den danska marknaden

Widriksson Logistik har tecknat ett licensavtal för leveransplattformen WDDP med det danska transport- och logistikföretaget SFT Logistics. Det är Widrikssons första avtal utanför Sverige. Plattformen WDDP bidrar till förbättrad leveransupplevelse för både företag och slutkonsumenter.

SFT Logistics är ett modernt transport- och logistikföretag med fokus på transport av temperaturkänsligt gods samt kyltransporter och expressleveranser. De är också kända för sina hemleveranser dygnet runt. SFT logistics kommer använda Widrikssons leveransplattform WDDP som sin Last Mile-plattform i hela sin verksamhet.

– Detta är en milstolpe för Widriksson och visar på potentialen i vår plattform, som verkligen skapar värde för last-mile-logistiken. Det är också spännande att vi, i och med affären med SFT, tar steget utanför Sverige, säger Johan Nyblom, vd på Widriksson Logistik.

WDDP är en plattform för realtidsspårning som består av integrationslösning, backoffice, chaufförsapplikation och konsumentapplikation som kopplar ihop e-handlare, transportörer och mottagare. En av de funktioner som särskiljer WDDP från andra lösningar är chaufförsapplikationen som underlättar för chauffören att göra rätt och möjliggör funktionsstyrning på kund och tjänstenivå. Allt detta för att underlätta för chaufförerna men också för att ge transportören och e-handlaren spårbarhet och transparens.

– Vi valde WDDP eftersom den underlättar och effektiviserar arbetet för chaufförerna, förbättrar vår planering och vår kommunikation med mottagarna. Att plattformen bygger på ett stabilt system med hög prestanda utvecklat av ett företag med god förståelse för branschen är också viktigt för oss, säger Anders Arsovic Christensen, Business Development Manager på SFT Logistics.

För Widriksson är affären den största för affärsområdet Digital Solutions som är helt fristående från Widrikssons övriga distributionsverksamhet.

– Det är spännande att vi genom vår plattform etablerar oss på nya marknader och växer i nya kundsegment såsom andra logistikföretag och e-handlare. Plattformen förenklar arbetsflödet och stärker upplevelsen för slutmottagaren och eftersom det blir lätt för kunderna att spåra sin leverans avlastar det också kundsupporten, säger Marcel Nemer, affärsområdeschef Digital Solutions på Widriksson.

Avtalet sträcker sig initialt över 12 månader med ett värde runt ca 0,8 MSEK på årsbasis.

 

För mer information, kontakta:
Christel Grip, Hållbarhets- och Kommunikationschef
Mejl: christel.grip@widrik.se
Mobil: 072 144 09 09